Cor Wobma – Binthout
Binthout redt Nederlandse bomen van de versnipperaar. Van het hout maken mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de mooiste producten. Eigenaar Cor Wobma vertelt over een belangrijke uitdaging hierbij: een sociaal doel nastreven terwijl je ook winst wil maken.
‘Ik denk dat bijna iedere sociaal ondernemer het herkent: je wil impact maken, maar daarbij je bedrijfsmatige doelen niet uit het oog verliezen. Dat is zoeken naar balans. Zeker als je werkt met een kwetsbare doelgroep, in ons geval met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ik wil er voor ze zijn, ze de ruimte bieden om in hun eigen tempo te groeien in hun baan. Maar ik wil natuurlijk óók gewoon dat het werk gedaan wordt. Hoe groter je bedrijf, hoe groter dit spanningsveld is.’
‘Durf als sociaal ondernemer te spelen met commercialiteit’
Noodzakelijke splitsing
‘In 2023 is Binthout opgesplitst in twee merken: B2binthout en Binthout. Met B2binthout maken we kleine houtproducten in grote oplages, zoals snijplanken en sleutelhangers voor grootzakelijke klanten. De nadruk ligt bij deze producten op het sociale en duurzame karakter. Met Binthout focussen we ons meer op hoe de producten eruitzien. Waarom? Omdat de producten zo makkelijker te positioneren zijn. Het liefst geven wij al onze pijlers – een mooi product, duurzaam gemaakt, sociaal geproduceerd – evenveel aandacht. Maar het huidige verschil in focus is commercieel gezien slimmer.’
De makkelijke weg
‘Tot waar rijkt onze sociaal-duurzame doelstelling? Dat is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. En het valt me op dat dit voor veel bedrijven een zoektocht is. Dan produceren ze een duurzaam product, maar kiezen ze er bijvoorbeeld wel voor om de verpakking uit China te halen. Dat zet me aan het denken: moeten wij soms ook voor een makkelijkere weg kiezen? Af en toe een commerciëlere keuze maken om ons sociale doel overeind te houden? Dat is zoeken.’
Even terugfluiten
‘Met de intervisiegroep waarin ik zit, bespreek ik al deze afwegingen. Het is heel waardevol om een spiegel voorgehouden te krijgen door ondernemers die tegen dezelfde knelpunten aan lopen. Want als er íemand is die je terug kan fluiten wanneer je de lat te hoog legt, dan zijn zij het wel. Mijn advies voor andere ondernemers is dan ook: zoek een groep gelijkgestemden om mee te sparren en durf te spelen met commercialiteit. Alleen zo ontdek je wat bij jou en je bedrijf past.’
Fotografie: Erwin Elling
Tekst: Schrijf-Schrijf